Öresundský most - najznámejší seriálový most

Autor: Gabriela Palai | 28.7.2016 o 9:32 | (upravené 12.8.2016 o 11:24) Karma článku: 10,84 | Prečítané:  5884x

Cestovať niekam len preto, aby ste videli most a nie mesto alebo jeho pamiatky, je minimálne trochu zvláštne, no pre nás, oddaných fanúšikov seriálu Bron/Broen bol Öresundský most hlavným cieľom pri návšteve Malmö. 

Malmö je fajn, je malebné a tak ďalej. Pravdepodobne je to ale všetko a nebude patriť medzi vaše najzaujímavejšie cestovateľské destinácie. Hlavne, ak ste videli iné miesta vo Švédsku. Má však niekoľko výhod. Jednak sa nachádza blízko Kodane, ktorej sa oplatí venovať niekoľko dní a jednak je s ňou spojený prostredníctvom stavby, ktorá púta pozornosť všetkých obdivovateľov novodobej architektúry. 

Öresundský most je najdlhší kombinovaný most v Európe, ktorý spája dve mestá, dánske hlavné mesto Kodaň so švédskym Malmö. Vrchnú časť mosta tvorí štvorprúdová cesta, pod ktorou sa nachádzajú železničné trate. Celková dĺžka prejazdu cez prieliv je šestnásť km, no most samotný má dĺžku približne osem kilometrov. Zvyšná časť konštrukcie je tvorená na dánskej strane tunelom Drogden, ktorý ústi na umelo vytvorenom ostrove Peberholm. Výstavba mosta stála dánsky a švédsky štát, ktorí sú jeho vlastníkmi, štyri miliardy EUR. Štátne rozpočty oboch štátov zostali nedotknuté, pretože stavba bola financovaná prostredníctvom pôžičky, ktorú momentálne splácajú používatelia samotného mosta. Aj z tohto dôvodu stojí v súčasnosti (rok 2016) jedna cesta osobným autom 54 EUR. Návratnosť tejto investície sa odhaduje na rok 2037.

Spojenie Dánska a Švédska bolo dlhoročnou víziou, ktorá sa v roku 1991 pretavila do rozhodnutia, spojiť tieto krajiny mostom. Výstavba sa začala realizovať v auguste 1995 a o päť rokov neskôr, prvého júla bola stavba za prítomnosti dánskej kráľovnej a švédskeho kráľa slávnostne otvorená. Čo však zaujalo mňa ako bežca oveľa viac ako fakty o tom ako prebiehalo otvorenie a pretrhnutie pásky, bola informácia, že ako prvý vyskúšali cestnú časť mosta bežci, dva týždne pred jeho otvorením. Polmaratónsky beh cez most s názvom Broloppet (The Bridge run) absolvovalo približne 90 tisíc bežcov a s týmto počtom prihlásených patrí dané bežecké podujatie medzi jedno z najväčších. Zaujímavosťou je, že vo výsledkovej listine figuroval na štvrtom mieste aj slovenský bežec Róbert Štefko, ktorý zvládol trať za rovnú hodinu a 29 sekúnd.  Z jednorázovej udalosti dopĺňajúcej slávnostné otvorenie mosta sa nakoniec vyvinula tradícia trvajúca do roku 2006, ktorú si pri desiatom výročí mosta v roku 2010 bežecká komunita ešte raz zopakovala. Ak by tak urobili znova, neváhali by sme ani chvíľu a Öresundský most by sa opätovne zaradil do zoznamu našich destinácií. 

Najlepší výhľad na most je podľa môjho názoru zo švédskej strany. S ohľadom na to, že vlakové spojenie je flexibilnejšie ako to autobusové, zvolili sme si tento typ dopravy pri našej ceste do Malmö. Výhodou je, že vlaky smerujúce na kodanské letisko pokračujú ďalej na švédsku stranu a premávajú z centra mesta v pravidelných 20 minútových intervaloch. Cena lístka sa pohybuje od 10 do 12 EUR. Samotná cesta z hlavnej stanice v Kodani na hlavnú stanicu v Malmö trvá len niečo vyše pol hodiny, no nám sa kvôli prebiehajúcim kontrolám trochu predĺžila. Časť cesty vlakom je možné pozorovať okolie a veterné turbíny vyčnievajúce z mora. Lístok z vlaku nám podľa informácii slečien v informačnom stánku na stanici platil v daný deň aj na miestnu mestskú hromadnú dopravu. Trvalo dlho, kým sme sa k tejto informácii dopracovali. Slečny nevyzerali veľmi presvedčivo, ale rozhodli sme sa nespochybňovať ich 15 minútové zisťovanie, ako sa dostaneme z hlavnej stanice do mestskej časti Sibbarp. Je možné absolvovať túto trasu z centra mesta aj pešo, približne dvojhodinovou prechádzkou po pobreží. My sme vystúpili na zastávke Sibbarpsvägen a pokračovali domovou zástavbou smerom k pobrežiu. Už z tohto miesta je most výborne viditeľný, no našim cieľom bolo mólo s neďalekou reštauráciou Luftkastellet v tesnej blízkosti mosta, kde stačí prejsť niekoľko metrov, aby ste stáli priamo pod ním. Öresundský most je krásny, veľmi fotogenický, patriaci medzi moje obľúbené stavby. 

Seriál Most vo mne vzbudil viaceré túžby. Vidieť Švédsko, Dánsko, most, spoznať danú kultúru, krajiny, prírodu a taktiež ich ostatné filmové či seriálové počiny. Seriály majú v tomto období veľký vplyv a nie je nezvyčajné, že sú často podnetom k cestovaniu, či návšteve miest, na ktorých sa odohrávajú. Tento blog a fotky boli venované všetkým obdivovateľom seriálu Bron/Broen, ktorí sa vďaka nemu stali fanúšikmi Öresundského mosta, ak niečo ako "fanúšik mosta" vôbec existuje.  

 

Viac fotiek nájdete na mojom instagrame:  https://www.instagram.com/travel_with_pcphotography/

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Stálicou maďarskej politiky na Slovensku je Béla Bugár

Maďarskú menšinu na Slovensku reprezentujú v podstate od roku 1989 tie isté tváre.

KOMENTÁRE

Vyčerpá sa s Ficom III Bugárov kredit?

Most-Híd je taký baleťák na hrane.

TECH

Lysohlávky pomohli pacientom s rakovinou

Látka dokázala odhaliť pacientom nový zmysel života.


Už ste čítali?